Zabezpieczać czy nie ???
Częstym dylematem nabywców samochodów jest to, czy warto zabezpieczać antykorozyjnie nowe auto. Odpowiednio przygotowane do jazdy w naszym klimacie posłuży dłużej, niż pojazd, w którym nie wykonano żadnych tego typu prac. Wydawać by się mogło, że epoka zabezpieczania spodów samochodów przed korozją dawno minęła. Tymczasem okazało się, że fabryczne zabezpieczenia, jakie są stosowane w nowszych i najnowszych modelach aut, nie w pełni sprawdzają się na polskich drogach. Przy zakupie nowego auta koszt dodatkowego zabezpieczenia antykorozyjnego w stosunku do jego ceny nie wydaje się duży, wynosi on bowiem około kilkuset zł. Dlatego warto zabezpieczyć nasz pojazd, bowiem mimo postępu technologii wytwarzania podzespołów producenci nie gwarantują ich zbytniej długowieczności. Regułą jest sześć lat gwarancji na nadwozie, za wyjątkiem samochodów zbudowanych z niestandardowych (jak na obecne czasy) materiałów. Niestety w większości przypadków auta używane sprowadzane z zagranicy nie mają żadnych dodatkowych zabezpieczeń poza tymi przewidzianymi przez producenta. Ich poprzedni właściciel często właśnie dlatego pozbyli się „staruszka”, że pojawiła się korozja. Sprowadzone zza granicy były z reguły używane w nieco lepszych warunkach klimatycznych, dlatego zabezpieczenie spowoduje z reguły wolniejszy, dalszy postęp korozji. Kiedy już jednak ogniska korozji się pojawiły, walka z nimi jest bardzo trudna. Atakuje ona z reguły miejsca trudnodostępne, na łączach blach (ściślej – w miejscach zgrzewania), które – jeśli ktoś chciałby zabezpieczyć – należałoby najpierw dobrze oczyścić, co jednak jest utrudnione. Dlatego warto zabezpieczyć auto nowe, prosto z salonu. Należy też pamiętać, że producenci z reguły nie różnicują zabezpieczeń aut sprzedawanych na różnych rynkach europejskich i taką samą ochronę będzie miało auto do sprzedaży w Hiszpanii jak i w Polsce, mimo ewidentnych różnic klimatycznych. W nadwoziu samochodu były i są takie miejsca, które są pozbawione kompletu powłok z różnych powodów (głównie technologicznych). Dlatego często jedynym sposobem ich zabezpieczenia jest nałożenie powłoki antykorozyjnej już po ich montażu. Ponadto może zdarzyć się, że zabezpieczenie zaproponowane przez producenta jest niewystarczające. Do różnych elementów stosuje się odpowiednie preparaty – innego środka używa się do zabezpieczenia podwozia, innego do profili zamkniętych, elementów galwanizowanych, innego do silników spalinowych, części, błotników, progów i nadkoli.
Przy użyciu produktów FLUID FILM I PERMA FILM taką konserwację można przeprowadzić samemu nie korzystając z drogiego warsztatu.
Mam 10-cio letniego Passata i chciałbym go zakonserwować. Jaki produkt mam użyć i w jakich ilościach ?
Do zabezpieczenia części nieruchomych „odkrytych” (nadkola, podwozie, wał itp.) najlepiej użyć PERMA FILM, która daje antykorozyjną, elastyczną warstwę wykończeniową. Występuje w wersji transparentnej, w kolorach aluminium oraz czarnym. Przyjmując optymalną grubość powłoki na 400 µm (4 krotne malowanie pędzlem lub 3 krotne wałkiem albo 1-2 razy natryskiem) 1 litr wystarcza do zakonserwowania 2,5m2 czyli na Passata powinno wystarczyć 3l. Przed przystąpieniem do malowania proszę umyć malowane miejsca Kärcherem i to najlepiej ciepłą wodą. Jak przeschnie sprawdzić czy nie ma luźnych płatów rdzy lub luźnych płatów starej powłoki, które trzeba usunąć. Na oczyszczonej powierzchni poza rdzą mogą pozostać stare powłoki malarskie, które tak jak i rdza muszą dobrze przylegać do podłoża przed pokryciem ich warstwą Perma Film. Do profili zamkniętych (progi, drzwi, klapa tylna, maska przednia, przestrzenie zamknięte błotników, do których można się dostać po zdjęciu nadkoli itp.) polecamy FLUID FILM Liquid AR lub FLUID FILM Gel BN. Do zakonserwowania wszystkich takich miejsc Passata powinno wystarczyć 2-3l jednego z tych produktów. W obu przypadkach do konserwacji profili zamkniętych konieczny jest pistolet natryskowy ze zbiornikiem ciśnieniowym wyposażony w przedłużkę-sondę nylonową z końcówka rozpylającą 360 stopni o długości około 1m tak, żeby dotrzeć do wszystkich zakamarków profili.
Czym różnią się poszczególne produkty FLUID FILM ?
Generalnie produkty FLUID FILM różnią się gęstością, a im gęstszy produkt tym większa grubość warstwy i tym dłuższy okres aktywnej ochrony antykorozyjnej. Wygodny w użyciu jest FF AS-R , dzięki dołączonej do spray'u przedłużce . Jego odpowiednikiem do malowania np. pędzlem jest FF NAS .FLUID FILM Gel BN jest od niego gęstszy i doskonale nadaje się na łby śrub i nakrętki. Poza tym FF AS-R znajduje zastosowanie również do smarowania zamków, odkręcania zapieczonych śrub, drobnych konserwacji sprzętu sportowego , ogrodniczego itp.
Jaką ilość preparatu mam kupić do konserwacji "średniego" samochodu?
Perma Film na podwozie, nadkola itp. - 3 litry (dostępne 3 kolory)
Fluid Film AS-R (spray 400ml) - 2 szt. (trzecia sztuka zostanie do smarowania zamków, zawiasów, odkręcania zapieczonych śrub itp.)
Fluid Film Liquid AR - 2-3 litry (zamiennie NAS lub Gel BN)
Do konserwacji profili zamkniętych konieczny jest pistolet natryskowy ze zbiornikiem ciśnieniowym wyposażony w przedłużkę-sondę nylonową z końcówka rozpylającą 360 stopni o długości około 1m tak, żeby dotrzeć do wszystkich zakamarków profili. Będzie on również pomocny przy malowaniu podwozia Perma Film
Czy były robione jakieś testy na skuteczność Waszych produktów?
W Polsce póki co nie robiono takich testów, natomiast w 2009 roku niemiecki Oltimer Markt zlecił Akademii Pojazdów w Schweinfurcie przetestowanie 28 preparatów antykorozyjnych do profili zamkniętych ,występujących na tamtejszym rynku. Proponujemy zapoznanie się z artykułem w języku niemieckim lub jego tłumaczeniem.
http://www.fahrzeugakademie.de/viewDocument?onr=78&id=1898
Tłumaczenie testu:
W 2009 roku Oltimer Markt przystąpił do przetestowania 28 preparatów antykorozyjnych do profili zamkniętych ,występujących na niemieckim rynku. Procedurę testową zlecono Akademii Pojazdów w Schweinfurcie. Opracowano i wykonano do tego celu specjalne pięcioczęściowe elementy blaszane, długości 45 cm, podobne do progów samochodowych. Trzy części blachy karoseryjnej połączono ze sobą zgrzewając. Powstały przez to dwa profile zamknięte z przegrodą z trzema sporymi otworami. Przed zgrzaniem, blachy odtłuszczono. Gotowe elementy polakierowano z zewnątrz. Następnie trafiły one na osiem miesięcy na dach Akademii, gdzie narażone były na oddziaływanie deszczu, śniegu i słońca. Po przez to, podobnie jak u naszych oldtimerów, pojawiła sie rdza. Następnie ,profile z obu stron zakryto deklami a dostęp do wnętrza możliwy był tylko po przez 10 milimetrowe otwory. Do dalszej obróbki progów skonstruowano stelaż, który zapewniał jednakową możliwość rozpylenia preparatów. Użyto do tego lancy z możliwością rozpylania w promieniu 360° o dyszach odpowiednich dla rozgrzanych smarów, wosków i olejów (pod ciśnieniem zalecanym przez ich producentów). Przy nanoszeniu warstw ochronnych obecni byli przedstawiciele wytwórców . Operacje przeprowadzono 4 lipca gdy temperatura otoczenia wynosiła 28°C. Wszystkie progi testowe dokładnie zważono, po zabezpieczeniu i miesiąc później. Różnicę wagi pomiędzy pustymi progami i po obróbce były bardzo duże dla poszczególnia produktów, od 4 do 586 gramów.
Produkty posiadały bardzo rożna konsystencje i składy chemiczne. Występowały one pod rożnymi postaciami: wosk, mieszanka oleju i wosku, olej, smar na bazie mineralnej, farba z utwardzaczem, żywica z woskiem, środki wiążące się ze rdzą. Większość z testowanych środków jest dostępna handlu i można je zastosować samemu Trzy z nich są tylko dostępne łącznie z usługą ,wykonana przez specjalistyczna firmę , co możne kosztować od 250 do 2000 Euro za pojazd. Przy ocenie produktów brano również pod uwagę szkodliwość dla zdrowia i środowiska. Wnętrze profili co cztery miesiące opryskiwano 100 mililitrami roztworu soli (takiej jak stosują drogowcy), w proporcji 1 kilo na 20 litrów. Dokładność przeprowadzenia testu spowodowana jest wielką wagą tej operacji .Musimy mieć tą świadomość, że raz zastosowany środek już nigdy nie da się usunąć. W końcu chodzi o zabezpieczenie obiektu historycznego w oryginalnym stanie lub po paruset godzinnej restauracji. W trakcie leżakowania na dachu akademii, prócz opryskiwania dokonano jeszcze dwukrotnie kąpieli w roztworze soli.
Przy wydaniu werdyktu końcowego zastosowano trzy główne kryteria oceny: 1- jak skutecznie dany środek zabezpieczył wąski profil progu dostępny tylko przez trzy otwory blachy środkowej; 2- powstały ? w bezpośrednio opryskanej komorze głównej ogniska korozji ;3- jak sprawdził się dany produkt na powierzchni nie zardzewiałych dekli zakrywających profil obustronnie. Kryteria te pozwalają ocenić zdolności penetracyjne w skomplikowanych profilach ,których w samonośnych konstrukcjach karoserii nie brakuje.
Zwyciężcą został specyfik pod nazwa:
TimeMax, który zapewne nie będzie dla nas zbyt interesujący ze względu na dostępność. Można go tylko zastosować po przez zlecenie firmie z Hamburga usługi. Nie mniej jednak jako zwycięzcy testu choćby w celu poznawczym ,trzeba poświecić mu parę słów.
Cena : - Koszt usługi w zależności od auta 1400 do 2000 €
Produkt: nie rozpuszczony smar na bazie oleju mineralnego, szkodliwość dla zdrowia i otoczenia - niewielka masa zawartości w progu - 586 gram technologia zastosowania - trzy różnej lepkości smary (po oględzinach wnętrza endoskopem ) zostają napylone po podgrzaniu do wnętrza profilu. Odbywa to sie w kabinie lakiernicze przy dość wysokiej temperaturze. Rezultat końcowy-Profil główny całkowicie pokryty, profil wąski trudno dostępny w 70%,na deklach bocznych bardo dobra przyczepność do gładkich powierzchni. Produkt przy wysokiej temperaturze spływa uzupełniając powstałe ubytki .Ewentualnymi szczelinami wypływa na zewnątrz.
Miejsce 2
Mike Sanders Korozionsschutzfett Cena -puszka 750 gram 11 € Produkt :- nie rozpuszczony smar na bazie oleju mineralnego szkodliwość dla zdrowia i otoczenia-niewielka masa zawartości w progu-320 gram technologia zastosowania. - Smar podgrzany do temperatury 120°C rozpylamy podgrzanym pistoletem Rezultat końcowy. - Profil główny całkowicie pokryty, profil wąski trudno dostępny w 50 %,na deklach bocznych niezbyt dobra przyczepność do gładkich powierzchni. Wymaga zastosowania gruntu. Bardzo dobre własności penetracyjne. Produkt przy wysokiej temperaturze spływa uzupełniając powstałe ubytki . Ewentualnymi szczelinami wypływa na zewnątrz
Miejsce 3
Siegafett dostępny jako kompleksowa usługa Cena -Koszt usługi w zależności od auta 450 do 1200 € Produkt-dwu składnikowy smar na bazie oleju mineralnego szkodliwość dla zdrowia i otoczenia-niewielka masa zawartości w progu-93 gram technologia zastosowania-Po oględzinach wnętrza endoskopem ,rozpyla sie zdecydowanie mniejsza od poprzedników, ilość smaru Rezultat końcowy - Profil główny całkowicie pokryty, profil wąski trudno dostępny w 40 %,na deklach bocznych niezbyt dobra przyczepność do gładkich powierzchni. Wymaga zastosowania gruntu. Dobre własności penetracyjne. Produkt przy wysokiej temperaturze spływa uzupełniając powstałe ubytki .
Miejsce 4
UBF 2000 dostępny jako kompleksowa usługa Cena -Koszt usługi w zależności od auta 450 do 1200 € Produkt :- nie rozpuszczony smar Szkodliwość dla zdrowia i otoczenia-żadna masa zawartości w progu -142 gramy technologia zastosowania-Po oględzinach wnętrza endoskopem ,rozpyla sie smar Rezultat końcowy - Profil główny całkowicie pokryty, profil wąski trudno dostępny w 20 %,na deklach bocznych niezbyt dobra przyczepność do gładkich powierzchni. Wymaga zastosowania gruntu. Dobre własności penetracyjne. Produkt przy wysokiej temperaturze spływa uzupełniając powstałe ubytki
Miejsce 5
Hammerite Waxoyl Cena -puszka 2,5 litrowa 30 € z ręczną pompką - Produkt :- rozpuszczony wosk szkodliwość dla zdrowia i otoczenia- unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia masa zawartości w progu-26 gram technologia zastosowania-Rozcieńczony benzyna wosk rozpyla sie zespolonym z puszka pistoletem pod ciśnieniem wytworzonym ręczną pompką- Rezultat końcowy :Tłusta maź pokryła skutecznie komorę główna, profil wąski trudno dostępny pokryty szczątkowo, na deklach bocznych dobra przyczepność do gładkich powierzchni. Zaleta jest możliwość wykonania operacji przy pomocy prostego pistoletu bez użycia kompresora.
Miejsce 6
Dinitrol/Dinol usługa kompleksowa Cena Koszt usługi w zależności od auta 250 do 1000 € Produkt rozpuszczone woski różnej konsystencji szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia masa zawartości w progu 46 gram technologia zastosowania- Firma należny bo pionierów zabezpieczeń antykorozyjnych profili zamkniętych. Na podstawie archiwalnych rysunków poglądowych ukazujących profile zamknięte , przystępuje się do operacji rozpylenia preparatów. Rezultat końcowy komora główna bardzo dokładnie pokryta cienka warstwa, żadnych ognisk korozji, profil wąski trudno dostępny pokryty szczątkowo, dwuskładnikowy produkt posiada nie zbyt dobre własności penetracyjne, na deklach bocznych dobra przyczepność do gładkich powierzchni.
Miejsce 7
Fluid Film Liquid A/liquid AR Cena 13,50€ za litrowa puszkę Produkt:- nie rozcieńczony produkt na bazie lanoliny (wosk uzyskany z wełny owczej) masa zawartości w progu 212gram technologia zastosowania dwuskładnikowy preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna bardzo dokładnie pokryta ,żadnych ognisk korozji, profil wąski trudno dostępny pokryty szczątkowo 5%, dwuskładnikowy produkt posiada niezbyt dobre własności penetracyjne, na deklach bocznych bardzo dobra przyczepność do gładkich powierzchni.
Miejsce 8
Technolit Holraumwachs Cena 12,70€ za litrowa puszkę Produkt:- rozcieńczony wosk szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia masa zawartości w progu 44 gram technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna bardzo dokładnie pokryta ,żadnych ognisk korozji, profil wąski trudno dostępny nie pokryty, na deklach bocznych bardzo dobra przyczepność do gładkich powierzchni i dobre zabezpieczenie. Powłoka jest dokładnie wyschnięta i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka.
Miejsce 9
Holts Holraumversiegelung Cena 8,10€ za litrowa puszkę Produkt:- rozcieńczony wosk szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia masa zawartości w progu 48 gram technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna bardzo dokładnie pokryta ,żadnych ognisk korozji, profil wąski trudno dostępny nie pokryty , na deklach bocznych bardzo dobra przyczepność do gładkich powierzchni i dobre zabezpieczenie. Powłoka jest dokładnie wyschnięta i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka.
Miejsce 10
Akemi Holraumversiegelung Cena 7,60€ za litrowa puszkę Produkt:- rozcieńczony wosk koloru bezowego szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia masa zawartości w progu 32 gramy technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna bardzo dokładnie pokryta ,żadnych ognisk korozji, profil wąski trudno dostępny nie pokryty , na deklach bocznych bardzo dobra przyczepność do gładkich powierzchni i dobre zabezpieczenie. Powłoka jest dokładnie wyschnięta i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka. Produkt dobry cenowo.
Miejsce 11
Würth Holraumwachs Cena 13,60€ za litrowa puszkę Produkt:- rozcieńczony wosk szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia masa zawartości w progu 51 gram technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna bardzo dokładnie pokryta ,ale powstały ogniska korozji !!, profil wąski trudno dostępny nie pokryty , na deklach bocznych dobra przyczepność do gładkich powierzchni ale występują ogniska korozji .Powłoka jest dokładnie wyschnięta i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka. Słabe zdolności penetracyjne.
Miejsce 12
Berner Holraumkonservierung Cena 8,70€ za litrowa puszkę Produkt:- rozcieńczony wosk szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia masa zawartości w progu 48 gram technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna dokładnie pokryta ,ale powstały ogniska korozji !!, profil wąski trudno dostępny nie pokryty , na deklach bocznych dobra przyczepność do gładkich powierzchni ale występują ogniska korozji .Powłoka lepka i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka. Słabe zdolności penetracyjne.
Miejsce 13
Prosol Holraumkonservierer Cena 8,54€ za litrowa puszkę Produkt:- rozcieńczony wosk szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia masa zawartości w progu 38 gram technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna nie dokładnie pokryta , powstały ogniska korozji !!, profil wąski trudno dostępny nie pokryty , na deklach bocznych dobra przyczepność do gładkich powierzchni nie występują ogniska korozji .Powłoka lepka i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka. Słabe zdolności penetracyjne.
Myślę ze pozostałe produkty nawet nie zasługują na dokładne opisy bo w zbyt małym stopniu spełniły, oczekiwane przez ich zastosowanie wymagania. Ale w razie zainteresowania którymś z produktów służę dodatkowymi informacjami . Radze zaopatrzyć sie w numer 9/2009 Oltimer Markt. Zdjęcia tam zamieszczone są bardzo wymowne i pozwalają w pełni zgłębić temat. Z testu wynika ze wybór środka zabezpieczającego w dość znacznym stopniu zależny jest od struktury i stanu powierzchni blachy .W większości przypadków prawdopodobnie najlepszym wyjściem było by zastosowanie co najmniej dwóch produktów. Jeden na rdze i drugi na goły metal. Na pewno bardzo ważne jest zdiagnozowanie stanu profili (np. endoskopem). Niekiedy możliwe jest to poprzez otwory technologiczne .
Pozostałe produkty:
14 Liqui Moly Holraumversiegelung
15 3M 08919
16 Teroson Terotex HV 400
17 Ovatrol Öl i hyhy
18 Makra HK 400
19 Fertan NT 10 (mimo ze oparty na nowoczesnej nano technologi i bardzo drogi,
już drugi raz uzyskał bardzo negatywna ocenę OM )
20 Histori Classic Seilfett Fluid
21 Brunox IX 100
22 Eurolub 001641
23 Presto Holraumkonservierung
24 Autospezialschutz 2000
25 Oxyblock Sichercheits Roststopper
26 Carsystem KS 200
27 Elakson K 60 ML
28 Ballistol USTA Werkstatt-Öl
FLUID FILM POLSKA M. WŁODARZ
ul. Osikowa 24, 71-015 Szczecin
Telefon dział techniczny: +48 503515075 Księgowość: +48 601594049